Kategorier
projekt smycken verktyg

Örhängen med rivenfattning

Jag fortsätter öva på rivenfattning. Denna gång blev det ett par örhängen med 2mm stenar. Gjorde först ett testörhänge för att se om arbetsgången skulle fungera. Det var nog tur för jag ändrade på flera saker när jag gjorde de riktiga örhängena

Testörhänge.

Jag började med att ritsa örhängenas form på en silverplåt. Redan här blev det en förändring gentemot mitt testhänge. Då hade jag skrivit ut formen på ett papper och satt fast det på plåten med dubbelhäftande tejp. Brukar göra så när jag ska såga lite mer bökiga former, men nu var det en så liten bit så tejpen orkade inte hålla kvar pappret utan det gled i sidled. Det var lite bökigare att ritsa direkt på plåten, fast det är säkert en övningssak.

Gjorde ett par svarta streck med tuschpenna för att lättare kunna se markeringarna.

Såga ut bitarna gick sedan ganska lätt. Använde ett ganska grovt blad i sågen och sågade i vanlig ordning lite för långt från ritsen så det blev mer att fila…

Började med en ganska grov fil så det skulle gå fort och avslutade med en fil i huggning 4. Det är ju ganska små örhängen så tog hjälp av parallelltången med låsfunktion för att hålla dem medan jag filade.

Första färdigfilad, bara en kvar.

Markerade mitten och borrade ett hål i bägge bitarna. Här är det viktigt att det blir i mitten för det syns väldigt väl om man har hamnat lite snett. Dessutom måste man borra rakt för annars kommer hålet på baksidan att vara ocentrerat.

När hålen var klara så började jag öppna upp hålen på framsidan med kulfräsar tog bara ett par tiondelar större varje gång innan jag avslutade med en stenlägesfräs på 2mm

Framsida.
Baksida, ska jämna till hålet med en liten kulfräs.

Än så länge känns de bara som små brickor i handen. Men när öronstiften har lötts dit så är det plötsligt ett par örhängen!

Så är det dags för den tråkiga biten enligt mig, som jag vet att många andra älskar. Slipa och polera! Här hade jag nog en stor portion tur! Hålen som jag hade borrat och fräst hade plötsligt inte så skarpa kanter efter slip o poler. För att stensättningen ska fungera så måste stenen sitta kvar i hålet när man vänder biten upp och ner. Det hade nog inte behövs så många tag till med slipvax på trissan innan hålen blivit förstora. Om jag ska göra något mer par av dessa örhängen så kommer jag spara de sista tagen med kul och stenlägesfräs tills efter biten är slipad och polerad.

Redo för stensättning.

Tyvärr har jag ingen bild på när jag sätter stenarna. Koncentrationen är på topp så jag glömde helt enkelt bort det. Det går lite bättre för varje gång som jag fattar in en sten, men jag beundrar verkligen de som är duktiga på detta!

Men innan jag visar det färdiga resultatet så kommer en bild på verktygen som jag har använt. Kan ha glömt något men jag tror inte det.

Så här blev örhängena. Jag är faktiskt stolt över dem!

Fortsätt gärna följa min silversmidesresa.

/Fredrik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.